събота, 4 август 2007 г.

Диего Ривера 1886-1957


Освен че е най-значителният мексикански художник от първата полувина на двадесетото столетие , Диего Ривера придобива широка известност в Съединените американски щати ,заради което получава поръчки за големи стенописи в няколко американски града -Сан Франциско ,Детройт и в Ню Йорк.
През 1932г. ривера е поканен от комисията по култура на Детройт , представлявана от Едсъл Б. Форд , да декорира вътрешния двор на детройтския Институт по изобразителни изкуства с цикъл фрески на тема "Индустрията на Детройт или човекът и машината".Комисията избира Рибера защото ,както пише един от директорите на местната градска галерия , той "е създал въздействащ изобразителен стил в живописта ,който го превръща в единствения в единсвения съвременен художник ,адекватно пресъздаващ света в който живеем - свят на войни ,безредици,страдание,надежда,недоволство,хумор и забързаноно съществуване."
Диего Ривера започва подготвителните работи през април същата година, изготвяйки стотици скици и едтюди за различните етапи на създаване на стенописите ,подробно документирани от официалния фотограф на компанията по времена на работата по тях,продължава от юли 1932 до март 1933 година.Въодушевлението , с което Ривера се захваща с поръчката е толкова голямо че той заявява готовността си срещу договорения хонорар от десет хиляди доларa не само да изрисува стоте квадратни метра фрески върху северната и южната стена на двора , но и да завърши всичките четири повърхности , за да може по-пълно да пресъздаде връзката между човек и машина .
Върху по-късата източна и западна стена Диего Ривера изобразава произхода на човека и техниката, с други думи,на технологиите на мореплаването и полета във въздуха .Темата на монументалните фрески на северната и южната стена са посветени главно на производството на каросерията на новият осемцилиндров Форд, слязъл за първ път от поточната линия едва няколко месеца преди това .Изображенията на автомобилният завод върху южната стена са създадени въз основа на направените от художника етюди на редица от фабриките , собственост на фамилията Форд,най-вече на заводския комплекс "Ривър Руж" документиран и от Чарлс Шийлър. С изразните средства на стенописа Диго Ривера разработва определена и изненадващо оптимистична естетика на машината ера.Като се имат предвид марксиските убеждения на автора,капиталистическото индустриално производство е представено в необичайна положителна светлина и свидетелства за силното впечатление , което то е оставило у него .Но сравнително хармоничния синтез на човека и машината в творбата на Ривера всъщност не отразява реалното битие на работниците по време на Голямата депресия - безработица,стачки и раздаване на безплатна супа за бедните : през 1932 година продукцията на заводите "Форд" намалява на една пета от тази през 1929 година.
Стенописът е създаден в специфичния художествен стил на Ривера - оригинално съчетание на изобразителни похвати ,основани на неговите проучвания на фреските на Италианския ренесанс и на древните скулптори от "земята на боговете", съчетаващи симетрия и статичност с повествователност .Сходството между изображението на централния производствен механизъм в композицията и ацтекските фигури на Кецалкоатл е поразително .
В Детройт Едсъл Б. Форд публикува официална декларация в защита на Ривера от пубничните атаки .Художникът , обаче няма този късмет в нюйоркския център "Рокфелер" заради портрета на Ленин , който категорично отказва да заличи , в резултат на което избухва грандиозен скандал ,довел до унищожаването на целия стенопис


"Детройтската индустрия или човек и машина" северна стена 1932-33 фреско
"Detroit Industry or Man and Machine", North Wall. 1932-33. Fresco


"Детройтската индустрия или човек и машина" южна стена 1932-33 фреско
"Detroit Industry or Man and Machine", South Wall. 1932-33





"Човекът на кръстопът" дълго наименование: "Човекът на кръстопът, вглеждащ се с надежда и възвишеност в избора на ново и по добро бъдеще" 1934

"Man at the Crossroads". Long title:" Man at crossroads looking with hope and high vision to the choosing of a new and better future", 1934.


Тази творба е щяла да краси стената на RCA (Рокфелер центъра ),ако Рокфелер не беше се заял с изображението на Ленин ...



"Мусолини" 1934 г. 1.83 x 1.52 м фреско


"Замръзнали авоари" 1931 г. фреско 239 х 188 см
Frozen Assets. 1931. Fresco, 239 x 188 cm.


Текст : Албум "Реализъм" ;
Издателство "Ташен" ;
Редактор : Керстин Щремел ;Ръководитек на проекта :Сабине Блесман ;
Оформление :Сенс/нет ,Анди Дисл и Биргит Ребер;
Производство : Уте Вахендорф
Превод на български : Филип Зидаров
Редактор: Петя Дочева

Няма коментари: