сряда, 2 юли 2008 г.

Питър Филипс Peter Phillips -1939 г.




ЛИНК КЪМ ОФИЦИАЛНИЯ САЙТ НА ПИТЪР ФИЛИПС >>>
http://www.peterphillips.com/index.htm

Роден през 1939 година в Бирмингам ,Англия .
Той е един от пионерите на попарта .П.Филипс работи в разнородни области на изобразителното изкуство - маслена живопис , скулптура,мулти медийни композиции , колажи ,архитектура.
От 1953 година до 1955 година учи в Moseley Road Secondary School of Art -Бирмингам.
От 1955 година до 1959 учи в Birmingham School of Art.
Между 1959 и 1962 година е судент в Royal College of Art.ТАм той се запознава с творчеството на Джаспер Джонс и Робърт Раушенбърг.Питър Филипс е привлечен от американската култура ,което рефлектира силно върху агресивния "рекламен" стил на неговите динамични "монтажни" картини.


Въпреки че е смятан за най-американския от английските попхудожници , Питър Филипс създава живописните си творби в духа на европейската традиция ,връщайки се доста назад в историята , към периода преди обновяването на изкуството през ренесанса.Това определение на самият художник изглежда изненадващо ,имайки предвид формалния характер на предпочитаната от него иконография - като например съчетанието на лъв и орел -две митологични същества,събрани в един визуален контекст.Очевидно художественият език на твореца води началото си от масовата култура .Стереротипния характер на изображенията ,рисунъкът и палитрата са ярко свидетелство за това.От друга страна , той подрежда елементите на тази ранна композиция по начина ,по който средновековните художници разказват библейски истории - в отделни изчистени полета,които понякога се застъпват.Питър Филипс определя картините си като съчетания от пространствени ,иконографски и технически елементи ,изграждащи един мотив .В доренесансовата живопис ,добавя той ,има сложна визуална конструкция , в която съществува централен образ и други съпровождащи сцени ,разказващи някава история или явление.В центъра на композицията на "Лъв срещу орли" са изобразени две лъвски глави в кръг .Към тях се приближава орел с могъщи разперени криле ,нарисувани на тъмнозелен фон.Това вероятно са познати търговски знаци ,чрез които Филипс загатва за митологичното значение на животните , и за смелостта и силата ,които те символизират.Днес митологията вече не се използва за обясняването на света ,а за създаването на ефективен облик на търговските продукти.
В горнат част на композицията са изобразени стилизирани лъчи в редуващо се червено и жълто и два диска, вписани в триъгълници ,а в долната и част са нарисувани две звезди -жълта и черна-на бял фон, в средат на които има надпис "Звезда".Въпреки фигуративните елементи ,творбата има съвсем абстрактен характер .Направена е като шаблон ,но отделните изображения не са свързани помежду си .Единствено композицията ,повторенията на мотиви и тяхното съотношение им придават естетическа правдоподобност.
Творбата "Лъв срещу орли" , чието заглавие е напълно противоположно на самото изображение,Питър Филипс използва особен ,обединяващ визуален начин на "повествование",доста по-различен от този в ренесансовото изкуство .Начин ,който се свежда по-скоро до сливане и взаимно преплитане на разнородни визуални елементи ,отколкото до последователно редуване на образите.



"Лъв срещу орли" 1962 година
Маслени бои върху платно
213 Х 153 см
(Може да се види в оригинал в "Музей за съвременно изкуство" Гент- Белгия)





"Само за мъже" 1961 година
маслени бои върху платно







"Поръчка номер 5"
1965 година
Маслени бои върху платно
172 Х 300 см

Самият формат на тази картина ,който е доста необичаен ,подсказва , че при създаването и художникът си е поставил задачата да постигне ефекти ,присъщи на масмедиите.Подобни огромни изображения се използват по това време в киносалоните с цел да се задържи публиката поради нарастващата конкуренция на телевизията ,която става все по-популярна .
Изобилие от всевъзможни визуални ефекти в творбата атакуват зрителя като от киноекран ,едно кълбо от въртящи се форми ,които същевременно създават усещане за силен звук ,така характерен за киното.И все пак визуалният контекст не се определя от протичащото време , както е присъщо за филмите .Английският художник противопоставя и поставя един върху друг елементите на композицията върху плоскостта на картината ,чиито закони определят правдоподобността на изображението .Върхът на обувката с висок ток ,която носи плакатната хубавица ,чиято фигура по диагонал от ляво на дясно , стърчи извън изобразителната повърхност и то по този начин нарушава цялостта на правоъгълната композиция ,като същевременно подчертава предметния характер на творбата.Момичето ни гледа с крайчеца на на окото си, някак мимоходом .Останалата част от платното е покрита с какво ли не - турбина ,представена в разрез ,решетка на американска кола ,техническа рисунка на автомобилна свещ ,портокалов осмоъгълник ,вълнообразна лента в контрастни цветове - червено и зелено ,пурпурен зигзаг и квадрат с вибрираща шахматна шарка ,опрян на единия си връх .Всички тези мотиви са изобразени върху фон в различни нюанси на жълтото .Плоскосност и пластичност се преплитат - с изключение на красавицата ,чиито пищни форми са изобразени с натурализъм ,присъщ за стила на прецизен илюстратор ; главата и торсът и ,предадени в черно и бяло въздействат фотографски ,краката са решени в бяло и червено .Ребусът от мотиви ,сглобени като в колаж ,както и контрастът между червено и зелено ,виолетово и оранжево ,синьо и жълто ,пресъздаващи премигващите светлини отзад, напомнят екрана на флипер.Забавление ,секс,технология- това са отличителните знаци на консуматорското общество и всички те са обединени по великолепен начин в тази шеметна картина.По време на второто си обучение в Кралския колеж по изкуствата в Лондон на Питър Филипс среща Алън Джоунс , с когото по-късно заминава за Съединените щати , а също Бошиър ,Колфийлд и Хокни - третата и най-известна плеада английски художници.