събота, 2 септември 2017 г.

TATE Modern

Здравейте приятели ! От доста дълго време не бях поствал .Сега имам малко време и ще ви направя съпричастни с едно мое скророшно преживяване .Ако трябва да бъда точен от май 2017г.

                                                                               









Серджо де Камарго 




Серджо де Камарго 1930-1990 
роден в Бразилия ,работил в Бразилия и Франция 

"Голям разделен релеф № 34/4/74  
1964-5 г.   

Бразилския художник Камарго живее в Приж от 1961 до 1974 г. .
Докато живее там, той прави редица монохромни бели произведения ,съставени от цилиндрични парчета от диагонално нарязано дърво ,включително и "Голям разделен релеф".
Тези релефи ,които приличат на кристален разтеж,генерират игра на светлина и сенки по повърхността им .Работата също така подчертава естествената грапавина на дървото,създавайки диалог между естественоте структури на природата и внимателно изработения характер на изкуството .


Тео ван Доесбург 




Тео ван Доесбург 1883-1931
Роден в Холандия .Работи в Холандия,Германия и Франция 

"Брояч-Композиция IV " 1925г.
Маслени бои върху платно 

Ван Доесбург е бил редактор на списание "Де Стийл" ( "De Stijl") и комбинацията от изкуствата ,архитектурата и дизайна  са оказали голямо влияние върху неговите широко вариращи дейности .Той рисува неговата първа "Брояч-Композиция" през 1924 г. ,използвайки диагонална решетка ,за да създаде динамично напрежение межди композицията и праволинейният формат на платното .За ван Доесбург промяната бележи духовно освобождение от вертикалите и хоризоталите използвани от групата Де Стийл ("De Stijl")



Йозеф Бойс 







Йозеф Бойс 
1921-1986г.
Роден и работил в Германия 








Йозеф Бойс 
1921-1986г.
"Какво трябва да се направи" 1984 
Алтернативната технология срещу атомната сила 1980
Печат  върху хартия 

Приятелството между Бойс и  единбургският художник и галерист Ричард Демарко го кара да посети Шотландия осем пъти . Неговата изложба от 1980 година на Единбургския фестивал подчертава неговата алтернативна политическа мисъл , опасенията му за околната среда и дейностите на "Свободния международен университет "






"Койот" 1977-8 г.
Печат върху хартия 

Неговия " перформанс" ,  "Аз обичам Америка и Америка обича мен " се провежда през май 1974  в ню йоркска галерия , където той прекарва три дни заключен в стая с жив койот.
Веднага след като напуснал самолета  той бил завит с филц и качен на линейка  и откаран до галерията без да докосне американската земя .
Перформансът ,в последствие,докарал на Бойс неприятни взаимоотношения с американските власти и политици.
Този плакат бил направен да рекламира изложбата .Фотографията е дело на Бойсовия колаборатор Каролин Тисдал (Caroline Tisdall)











"Светкавица с елен в своя блясък " 1958-85

В масивната инсталация "Светкавица с елен в своя блясък "
окачачен бронзов триъгълник въплащава енергията на мощна светкавица , която осветява група полу-образувани същества.Еленът от заглавието първоначално е направен от дъска за гладене и след това се толива в ярък алуминий ,за да отрази светлината на светкавицата .
Количката представя коза , а бронзовите облаци на пода са първобитни същества .
Малък компас монтиран върху горната част на кутия ,е друга отправна точна за светкавицата ,светеща от самосебе си  .







Работи и арт акции на Йозеф Бойс 








Джейн Алекзандър 





Джейн Алекзандър 

"Африканско приключение" 1999-2002

Съчетавайки човешки и животински форми , забърква разпознаваеми и непознати елементи ,
творбата на Джейн Александър "Африканско приключение" адресира различни истории от европейските ангажименти и връзки с Африка.


Алекзандър  става известна в началото на 90-те години на ХХ век в края на ерата на апартейда,когато Южна Африка се отваря .Нелсън Мандела е освободен от затвора и е избран за президент в първите демократични избори .
Страната бързо става модна туристическа дестинация и вход към останалите стани на континента.Туристически агенции ,като "Африканско приключение" в Кейптаун  ,на която е кръстена творбата , се появяват в отговор на търсенето .

"Африканско приключение" се състои от 13 фигури върху правоъгълник от червена земя ,която наподобява безплодната земя на Бушменленд ( земята в която живеят Бушмените)  суха зона
в Южна Африка исторически заселено от местните КоиСан хора.Зелените стени и полюлеи напомнят на  британския офицерски стол в Замъкът на добрата надежда , крепост построена от Холандската источно индийска компания през XVII-ти век  и е наи-старата оцеляла колониална сграда в Южна Африка, където творбата първоначално е била инсталирана.
Обектите ,разположени сред фигурите ,включват болни ,мачетета,викторианска рокля,кутии за взривни вещества , стоманена кола и работни гащеризани.Те се отнасят до теми като миграция ,търговия ,труд, колониално наследство, конфликт и вяра.Но "Африканско приключение " не представя особен морал или политическо послание ,както често се очаква от работа направена в  Южна Африка  непосредствено след пост-апартейдната ера .
Работата с едвижи между реализъм и метафора смесваща ежедневието с необичайността.


















Олафур Елиасон
1967
Роден в Дания ,работи в Германия 









"Жълтото срещу Пурпурното" 2003
стъкло,метал,кабел,мотор ,прожектор и трипод 

Олафур Елиасон използва пространство,цвят и светлина,
за да създава тровбите си.Тук виждаме светлината ,която преминава през ротиращ диск от стъкло правеща жълто петно на стената .В същото време специален филтър на стъклото рефлектира светлината  и създава пурпурна форма ,която орбитира стаята като планета.Защо мислите художника е избрал да използва точно тези два цвята?
Когато наблюдавате нещо ярко жълто ,а след това нещо бяло ,ще видите пурпурен остатъчен образ .





Василий Кандински 
1866-1944

Роден в Русия ,работил в Германия и Франция 




"Казаци" 1910-11
Маслени бои ,върху платно 



"Казаците" от заглавието са руски кавалеристи,които можете да разпознаете само по оранжевите им шапки в горната и дясна част на картината .Въпреки това Василий  Кандински 
не вярвал че картините трябва да изобразяват истинския свят .Той чувствал, че тази емоция може  да се изрази постредством начина на подреждане на линиите и цветовете в картината.Той свързва музикални тонове с определени цветове и тези цветове придобиват  силно спиритуално въздействие .
Можете ли да чуете музика когато гледате картината ?  :)  ;)




Антъни Гормли 
1950
Роден и работещ в Британия





"Без заглавие" ( За Франсис) 1985 г.
Олово ,фивростъкло и гипс

"Без заглавие" (За Франсис) е гипсова отливка на тялото на художника ,подсилена с фибростъкло и обвита със споени оловни листове. Пробита на гърдите ,ръцете ,холдилата,показвайки дланите си  ,фигурта е сходна с образи на христиански светци показвайки раните на Исус.Гормли не иска да индетифицира фигурата с определен период,но казва че подзаглавието се отнася за картина от XV век на Джовани Белини   от Св.Франциск от Асизи.




Кристиан Шад
1894-1982

Роден в Германия,работил в Германия,Швейцария,Италия,Авсрия





"Автопортрет" 1927
Маслени бои върху дърво

Автопортрета на Шад е едно "проучване" на възможностите на вилатурната техника .
Неговата прозрачна риза показва неговите  гърди.Той е разположен пред  жена ,като само частично прикрива нейната голота .Прозрачна завеса ги отделя от града.
Шадовият прецизен реализъм е натоварен с много символизъм. Нарцис ,показващ суета, се е навел към художника.  Женското лице е изплашено с белег  .Това лице символизаира лицата на  неаполетанските жени  със следи от  насилие причинено им от  техните любоници ,за да ги направи непривлекателни за другите . Това е емблема на потенциалното насилие ,залегнало в мъжкото притежание на женското тяло.




Кристиан Шад 
"Агоста, гълобовогърдия мъж и Раша ,черния гълъб" 1929г.

Моделите на Шад приковават погледа веднага.
Убедителното им присъствие отразява асоциацията на художника с Новата обективност, това е артистично движение което съчетава социален критицизъм с почти фотографки реализъм  .
Черната жена и гълъбовогърдия мъж си изкарват прехраната като гастролират със свое шоу сред берлинските буржуа . Воайоството и социалното отчуждение се съсредоточават върху мъжката и женската голота.





Марк Ротко
1903-1970
Роден в Латвия,работил в САЩ




Марк Ротко видял тези творби като обекти на размишления, изискващи от зритела пълното му внимание и "поглъщане" .

През късните  50 година на ХХ век , Ротко рисува серия стенописи за модния по това време ресторант "Четири сезона" в сградата "Сийграм" на "Парк авеню"   , Ню Йорк.
той започнал да работи в своето ателие ,като построил скеле с точните размери на ресторанта .
Стенописите обаче били по-тъмни като настроение в сравнение на негови по-ранни творби .Ярките и интензивни цветове от предишните му работи са изместени от кафяфи,тъмно червени и  черни тонове .

Ротко бил повлиян от Микеланджеловата   библиотека Лаурециана  във Флоренция ,с нейните задънени прозорци и умишлено подтискаща атмосфера.








--------------------------------------------------




Марк Ротко 

"Без заглавие" 1950 г.
маслени бои върху платно

В тази зряла работа ,Ротко изоставя препратките към природата , за да нарисува изображения с универсални  асоциации .
В края на 40-те години той вече се е развил като стил ,който е "мъгляв",светещите правоъгълници плуват във вертикален формат.





Бриджит Райли
1931г.
Родена и работи в Британия 



Линия ,форма и цвят са манипулирани от Райли ,за да развие елегантен комплекс от десени,които стимулират психическото развитие на възприятието.

Макар че нейните творби не изглеждат базирани на някакви особени модели от реалния свят ,Райли е повлияна от ефекта на природата върху човешкото око .Опитът от разглеждането на тези абстрактни подходи се сравнява с впечатлението засветлина и движение ,като отразяването на слънчева светлина върху вълни във вода ,или преминаването на светлина през листа. Райли е забелязала ,че видимият свят често е много по-зашеметяващ от нейните картини ,но също  така показва ,че връзката с природата е от основно значение за нея .

В ранната си кариера художничката работи предимно в черно и бяло,изследвайки изумителните визуални ефекти,произведени от контрастриращите тонове.Около 1970 година тя преминава към цветове, които Райли описва като по-близки до реалния свят.


Райли е един от многобройните художници от XX век, които оспорват предположението, че произведения на изкуството винаги се правят от собствената ръка на художника.Тя прави подготвителни скици в мащаб ,върху които работят нейните асистенти и под нейно ръководство завършват творбата .




"Натарая" 1993 г.
маслени бои върху платно 

Райли често се загатва за впечатленията си от чужди култури в картините си.През 1981 г. тя пътува до Индия .Натарая е термин от хинди и означава "Кралят на танците" и има препратка към индуския бог Шива в неговата форма на космически танцьор .В тази картина вертикалните цветни ленти са пресечени от диагонали ,създавайки усещане на динамично движение.



"До един летен ден" 1980г. 
маслени бои на платно 


"Евое 3" 2003г.
акрилни и маслени бои върху платно

В края на 90-те ,Райли започва да рисува голямоформатни платна .В техните извити блокове от цветове са позиционирани чрез основна мрежа от диагонали и вертикали  създавайки усещането за весели моменти.






Герхард Рихтер 
1932г.
Роден и работи в Германия


Шестте платна по-долу са замислени като 
















   



































Няма коментари: