вторник, 10 юли 2007 г.

POP ART - Питър Блейк


"На балкона" маслени бои върху платно
121х91см -Лондон галерия "Тейт"
Дълго преди съвременното изкуство да утвърди събирането на редки и странни предмети под наименованието "Намиране на улики" или "Съдебно изкуство", Питър Блейк се изявява като колекционер или най-малкото като педантичен регистратор на такива предмети .Той представя колекцията си не под формата оригинални обекти ,а като живопис,както в тази творба ("На балкона") , в която те са събрани и разположени фронтално на зелен фон.
Предметите от колекцията на Блейк споделят пространството с четирима млади хора , разположени по двойки върху една пейка.В горния край на творбата е изобразена една доста грубовата маса, върху която е застнало друго момиче ,от чиято фигура се вижда само долната част.Характерът на изобазените обекти може най-добре да бъде определен като "смесен" .Повечето от тях са двъмерни и приличат на живописни творби и рисунки с най-разообразен произход - но нито една не е на повече от сто години.Наред с тези изображения се виждат и корици на илюстровани списаниякато "Лайф" и "Уийкли Илъстрейтед" , снимка на сър Уилстън Чърчилзаедно с членове на кралското семейство, махащиза поздрав,една по-ранна панорамна снимка на кралската фамилия с европейски роднини, кутия цигари,отворена книга,още една снимка с випмел.Върху масата вляво са разположени обикновени стоки като пакет маргарин,полупълна бутилкаот безалкохолна напитка,консерва сардини,вестник...Списъкът в никакъв случай не е изчерпателен.
Вероятно художникът само "регистрира"онова ,което е събрал в ателието си.Всеки мотив, до най-дребния детайл, е предаден с педантично внимание и фотографска достоверност.Пластичността на изображенията контрастира по странен начин с донякъде схематично нарисуваните детински лица и фигури на младежите.Нищо в коолекцията не изглежда изключително - ако не смятаме шедьовърът на Едуар Мане,който присъства почти незабелязан вляво и който дава заглавието на творбата на Блейк "На балкона"1868 година.Художникът е поставил това прекрасно произведение на изкуството наред с баналните предмети на масовата култура.Всъщност в общия контекст на творбата то се превръща в неразделна част от тази култура.
Ако се съди по малките му размери , картината на Едуарт Мане е вероятно копие или репродурция с позлатена рамка.Въпреки че връзките между различните обекти остават енигматични , творбата на Питър Блейк поставя подсъзнателно въпроса за положението,което заема произведението на изкуството в епохата , позволяваща неговото техническо репродуциране( тема на едно основополагащо есе на Валтер Бенямин), и съвсем непреднамеренопоказва промяната настъпила в начина ни на възприемане от времето на Мане , последствията от един неспокоен, блуждаещ поглед.



Babe Rainbow Silkscreen printed in colours, 1968




Питър Блейк "Вторник" Peter Blake "Tuesday" 1961



Питър Блейк "Магазинът за играчки" Peter Blake "The Toy Shop" 1962

Няма коментари: